Strona używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Chciała sprzedać meble straciła ponad 2000 tysiące złotych

Data publikacji 29.07.2021

Kolejny raz ofiarą oszustów stała się osoba wystawiająca do sprzedaży produkt na portalu ogłoszeniowym. Mieszkanka Sokółki chciała sprzedać przez internet meble. Niestety w trakcie transakcji podała dane swojej karty płatniczej i straciła ponad 2000 złotych.

Policjanci dostają zgłoszenia dotyczące oszustw, do których dochodzi podczas transakcji kupna-sprzedaży w internecie. Osoba deklaruje chęć kupna produktu, pod warunkiem kliknięcia w podany link i udostępnienia danych do swojej karty płatniczej. Informacje te przesyła poza portalem ogłoszeniowym za pośrednictwem komunikatorów. Sprzedający klika w link i daje dostęp oszustom do swojego konta.

Tym razem ofiarą oszustów działających tą metodą padła mieszkanka Sokółki. Kobieta na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła do sprzedaży meble. Od "kupującego", poprzez popularny komunikator, otrzymała instrukcję opisującą realizację transakcji kupna-sprzedaży. W ten sposób miała dostać pieniądze za meble. Kiedy kliknęła w link oraz podała dane z karty płatniczej, dała przestępcy dostęp do swojego konta. Oszust natychmiast wykorzystał ten fakt. Jak się okazało z jej konta zniknęło ponad 2000 złotych.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz.
  • Nie wolno reagować na e-mail’e od banku z prośbą o zalogowanie się na stronę banku przez link podany w tekście wiadomości. Strona, taka może być kopią strony banku, a klient jest proszony o podanie numeru konta, numeru identyfikacyjnego i haseł, a nawet kodów PIN do kart. Jest to typowy phishing – czyli wyłudzanie danych dotyczących kont rachunków bankowych w celu przejęcia ich zawartości.
  • Na komputerze, który jest używany do transakcji internetowych, nie powinno się instalować żadnych, programów z nieznanego źródła – gry, animacje itp. mogą faktycznie służyć do monitorowania zawartości komputera.
  • W trakcie logowania się do sklepu internetowego czy banku nigdy nie wolno korzystać z linków – zawsze należy wpisać adres ręcznie.
  • Nie należy dokonywać płatności i logować się do serwisów z podaniem swojego hasła w punktach bezpłatnego publicznego dostępu do Internetu (tzw. hot-spotach).
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory.
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną.

Gdy doszło do oszustwa:

  • Należy poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
  • Powinno zawsze się zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
  • Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, sms’y.
  • Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.
Powrót na górę strony