Aktualności

CHCIAŁA POMÓC ZNAJOMEJ – PADŁA OFIARĄ OSZUSTWA

Data publikacji 20.11.2024

Oszuści podszywają się pod właścicieli kont społecznościowych i wysyłają wiadomości z prośbą o kody BLIK. W taki sposób mieszkanka powiatu sokólskiego stracił blisko 5 tysięcy złotych. Kobieta myślała, że pomaga znajomej, która brała udział w konkursie. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść oszustom.

Tym razem do sokólskich policjantów zgłosiła się 73-letnia mieszkanka powiatu. Kobieta poinformowała mundurowych, że na popularnym komunikatorze napisała do niej znajoma, która poprosiła ją o podanie kodu BLIK, w związku z rzekomym udziałem w konkursie. 73-latka chcąc pomóc koleżance, wygenerowała kilka kodów, które przekazała za pomocą komunikatora. Kiedy rzekoma znajoma poprosiła ją o przesłanie zdjęcia karty, kobieta zorientowała się, że mogła paść ofiarą oszustów. Kiedy sprawdziła stan swojego konta bankowego, okazało się, że straciła blisko 5 tysięcy złotych.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Powrót na górę strony