Bądźmy przezorni – nie dajmy się oszukać - Aktualności - KPP Sokółka

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Bądźmy przezorni – nie dajmy się oszukać

Data publikacji 04.05.2015

Dzięki wielokrotnym ostrzeżeniom funkcjonariuszy podlaskiej Policji skierowanym do mieszkańców naszego regionu, a także informacjom medialnym o oszustwach na tzw. „wnuczka”, „syna” czy „funkcjonariusza publicznego”, przestępcom coraz trudniej znaleźć kolejną swoja ofiarę. Apelujemy również do pracowników banków i placówek finansowych o zwrócenie uwagi na starszych ludzi domagających się pilnych kredytów i pożyczek – mogą to być potencjalne ofiary oszustów.

Dzięki wielokrotnym ostrzeżeniom funkcjonariuszy podlaskiej Policji skierowanym do mieszkańców naszego regionu, a także informacjom medialnym o oszustwach na tzw. „wnuczka”, „syna” czy „funkcjonariusza publicznego”, przestępcom coraz trudniej znaleźć kolejną swoja ofiarę. Apelujemy również do pracowników banków i placówek finansowych o zwrócenie uwagi na starszych ludzi domagających się pilnych kredytów i pożyczek – mogą to być potencjalne ofiary oszustów.

Opowieści i preteksty, jakie tworzą i oszuści bywają bardzo różne, a ich pomysłowość w tym zakresie nie zna granic. Jednak wspólnym elementem ich działania jest wytypowanie na przyszłe ofiary starszych i najczęściej mieszkających samotnie osób, zdobycie ich zaufania i odwrócenie uwagi. Bardzo często zaczyna się od zwykłego telefonu od rzekomego wnuczka, wnuczki, kuzyna, czy syna z prośbą o pilne pożyczenie pieniędzy. Zazwyczaj po ich odbiór przychodzi inna, wcześniej ustalona osoba. Oszuści każą też swoim ofiarom przelewać pieniądze za granicę. Przestępcy nie ustają w wysiłkach, aby wyłudzać pieniądze od ufnych seniorów. Jednak dzięki ostrzeżeniom kierowanym przez podlaskich policjantów do mieszkańców naszego regionu oszustom coraz trudniej znaleźć kolejną ofiarę.

Policjanci po raz kolejny przypominają! Żeby nie stać się ofiarą takiego przestępstwa musimy działać rozważnie i nie ulegać emocjom oraz kierować się zasadą ograniczonego zaufania do nieznanych nam osób, które pukają do naszych drzwi lub dzwoniąc podszywają się za bliskich. Bądźmy podejrzliwi, gdy ktoś zasłaniając się pośpiechem ponagla nas do szybkiego podjęcia ważnych finansowych decyzji. Nie dajmy się również nabrać na zachrypnięty, zmieniony głos rzekomego wnuczka oraz nie przekazujmy pieniędzy obcym. Jednak najważniejsze jest, by w takim przypadku zawsze najpierw skontaktować się z osobą, do której pożyczka ma trafić, a o każdej próbie wyłudzenia natychmiast informować Policję. Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji nigdy telefonicznie nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach. Nigdy też nie proszą o przekazywanie pieniędzy nieznanym osobom.

Ponadto apelujemy do personelu banków i różnego rodzaju instytucji finansowych o zwracanie uwagi na starsze osoby, które proszą o pilny kredyt bądź pożyczkę. To mogą być potencjalne ofiary oszustów, które odpowiednio zmanipulowane przez przestępców zaciągają kredyty i przekazują pieniądze dla pośredników rzekomych krewnych. Czasem jedno pytanie o cel takiego kredytu obudzi czujność seniora i sprawi, że nie przekaże on pieniędzy oszustowi.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

* wykorzystując zawarte na stronie treści, zdjęcia lub filmy proszę powoływać się na źródło informacji – www.podlaska.policja.gov.pl