Aktualności

Przez nieuwagę zablokowała swoje konto - tylko dlatego nie straciła pieniędzy

Data publikacji 04.03.2021

Podczas rozmowy telefonicznej mężczyzna podający się za pracownika banku zaproponował mieszkańce podsokólskiej miejscowości zainstalowanie w telefonie aplikacji. Nieświadoma faktu, że rozmawia z oszustem kobieta instalując oprogramowanie niechcący zablokowała swoje konto bankowe. Tylko dlatego oszust nie wyczyścił jej konta.

We wtorek do sokólskiej komendy zgłosiła się kobieta, której z konta bankowego usiłowano dokonać kradzieży zgromadzonych środków. 55-latka odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. W trakcie rozmowy mężczyzna mówiący z charakterystycznym wschodnim akcentem poinformował kobietę, że doszło do włamania na jej konto bankowe. Następnie polecił jej zainstalowanie w telefonie aplikacji, w celu zabezpieczenia zgromadzonych na koncie środków. Po zakończonej instalacji, zgodnie z instrukcjami fałszywego pracownika bankowego, kobieta ponownie zalogowała się do panelu bankowości elektronicznej podając kod autoryzacyjny. Po chwili, otrzymała wiadomość SMS o dodaniu do zaufanych urządzeń mobilnych kolejnego urządzenia. Przez to, że 55-latka zalogowała się przez nieuwagę do bankowości elektronicznej z innego urządzenia zablokowała swoje konto. Właśnie dzięki tej pomyłce uniknęła kradzieży. Takiego szczęścia nie miała inna kobieta, do której oszust zadzwonił tego samego dnia. 45-letnia mieszkanka Sokółki również usłyszała w słuchawce mężczyznę mówiącego ze wschodnim akcentem. Metoda działania przestępcy była taka sama. Osoba podająca się za pracownika banku poleciła kobiecie jak najszybsze zainstalowanie w telefonie określonej aplikacji. Niestety 45-latka wykonała wszystkie instrukcje oszusta, który natychmiast zwiększył dzienny limit wypłaty środków z jej konta i dokonał przelewu blisko 5000 złotych na zagraniczne konto.

Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie usług finansowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby oraz prawdziwość celu kontaktu. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie czy komputerze jakichkolwiek programów czy aplikacji. Oszuści informują, że poprzez zainstalowanie takiego programu pomogą w ochronie zagrożonych kradzieżą środków na koncie bankowym. Instalując taki program udostępniamy nasze dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.