Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uważajmy na oszustów wyłudzających dane karty płatniczej

Data publikacji 09.07.2021

Po wystawieniu produktu do sprzedaży na portalu ogłoszeniowym otrzymujesz wiadomość z linkiem do strony. Tam proszą cię o podanie danych swojej karty płatniczej. Uważaj, to może być wiadomość od oszustów. Tym razem ich ofiarą stała się mieszkanka Sokółki, która straciła 2000 złotych.

Policjanci dostają zgłoszenia dotyczące oszustw, do których dochodzi podczas transakcji kupna-sprzedaży w sieci. Ofiarą takiego przestępstwa w ubiegłym tygodniu padła również mieszkanka Sokółki. Kobieta na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła do sprzedaży zabawkę dziecięcą. Za pomocą komunikatora internetowego skontaktował się z nią potencjalny kupujący. Osoba ta zadeklarowała chęć kupna zabawki pod warunkiem, że kobieta kliknie w podany link i udostępni dane do swojej karty płatniczej. Sprzedająca postępowała zgodnie z instrukcją "kupującego". Okazało się, że na jej konto bankowe nie trafiło 140 złotych, na które wyceniła wystawiony do sprzedaży produkt, lecz zniknęło z niego 2000 złotych.

Przypominamy na czym polega oszustwo:

  • Cyberprzestępcy kontaktują się ze sprzedającym przez powszechny komunikator.
  • Sprzedający otrzymuje od oszustów link do strony udającej witrynę popularnego portalu sprzedażowego pozwalającą na finalizację transakcji.
  • Cyberprzestępcy zachęcają, by wprowadzić w fałszywym panelu portalu aukcyjnego dane swojej karty, rzekomo po to, aby otrzymać na nią pieniądze za przedmiot z ogłoszenia.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz.
  • Nie wolno reagować na e-mail’e od banku z prośbą o zalogowanie się na stronę banku przez link podany w tekście wiadomości. Strona, taka może być kopią strony banku, a klient jest proszony o podanie numeru konta, numeru identyfikacyjnego i haseł, a nawet kodów PIN do kart. Jest to typowy phishing – czyli wyłudzanie danych dotyczących kont rachunków bankowych w celu przejęcia ich zawartości.
  • Na komputerze, który jest używany do transakcji internetowych, nie powinno się instalować żadnych, programów z nieznanego źródła – gry, animacje itp. mogą faktycznie służyć do monitorowania zawartości komputera.
  • W trakcie logowania się do sklepu internetowego czy banku nigdy nie wolno korzystać z linków – zawsze należy wpisać adres ręcznie.
  • Nie należy dokonywać płatności i logować się do serwisów z podaniem swojego hasła w punktach bezpłatnego publicznego dostępu do Internetu (tzw. hot-spotach).
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory.
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną.

Gdy doszło do oszustwa:

  • Należy poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
  • Powinno zawsze się zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
  • Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, sms’y.
  • Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.

 

Powrót na górę strony